22. november 2016

Ny udgivelse: Flersprogethed i dagtilbud og skole

Københavnerstudier i tosprogethed udgiver nu udgivelsen "Flersprogethed i dagtilbud og skole. Lingvistisk etnografiske analyser af sprogpædagogisk praksis", der dermed bliver bind 73 i serien. Udgivelsen består af 6 lingvistisk etnografiske undersøgelser, der alle tager udgangspunkt i VIA University Colleges forsknings- og udviklingsprojekt "Flersprogethed i dagtilbud og skole" og omhandler, hvordan flersprogethed håndteres i den sprogpædagogiske praksis i dagtilbud og skoler i dag. Udgivelsen består af følgende kapitler:

• "Indledning" af Line Møller Daugaard.
  • "Sproglige virkeligheder og sprogdrømme hos små børns forældre" af Hanne Laursen.
  • "Mit sprog – dit sprog – vores sprog. Sprogpolitiet på arbejde i 0. klasse" af Kitte Søndergaard Kristensen.
  • "Modersmål og modersmålsundervisning i skolens sproglige orden" af Line Møller Daugaard.
  • "Tyskundervisning som et heteroglossisk sproglaboratorium" af Gabriele Wolf.
  • "Danmark – Irak tur-retur. Dansk som andetsprog i bevægelse" af Nina Hauge Jensen
  • "Vi er særlige – ikke særlinge! Investering og identitet omkring en international linje i en dansk skole" af Anja Bols Slåttvik.

Udgivelsen er elektronisk og kan downloades gratis på Københavnerstudier i tosprogetheds webside, hvor du ligeledes kan finde gratis digitale udgaver af en række af seriens tidligere udgivelser.